Wat rokers zeer doet!

De laatste keer dat ik een pakje sigaretten zag stond daar de meest afschuwelijke afbeeldingen op met de bijbehorende tekst over wat je krijgt als je rookt. Nu is dit een redelijke motivatie om niet te gaan roken maar ach ja,… dit zal mij toch niet overkomen. Dit is het antwoord van veel rokers die hun schouders ophalen bij deze bedreigingen. Het is toch pas een probleem als ik 60 ben en dan is daar wel een middeltje voor. Dus steek ik er nu nog eentje op. Daarom vind ik het raar dat deze teksten niet voor de doelgroep worden geschreven. In plaats daarvan wordt er liever gesproken over ziektes die een mogelijke verbintenis hebben met roken. Dit gaat gepaard met gore afbeeldingen van vieze wonden en dode baby’s.

Wat werkt dan wel?

Wij Nederlanders weten het allemaal dat je door de verkeersboetes compleet wordt uitgekleed. Gelukkig heeft dit wel verbetering op de verkeersveiligheid omdat er minder ongelukken gebeuren, want we letten steeds beter op. Dus moet de overheid nog meer geld vragen voor sigaretten? Nee, dat is niet mijn oplossing want er wordt genoeg gedaan om roken steeds exclusiever te maken. Hoewel dit een goede stap is wordt het alleen aangeduid bij het afrekenen, je leeglopende bankrekening en het groene stickertje aan de zijkant van het pakje. Die ook niet zoveel zin heeft, want bij het openen wordt die doormidden gescheurd en daardoor onleesbaar. Dat heeft dus ook weinig zin en blijven veel mensen gewoon lekker door roken.

Ik zeg: haal die vieze teksten en afbeeldingen eraf en zet een satirische zinnen en afbeeldingen op die betrekking hebben op het geld dat wordt verrookt. Door bijvoorbeeld afbeeldingen en teksten te gebruiken die de rokers in de zeik zet. Dit is voelbaar voor de rokers wat zorgt voor bewustwording van deze rare gewoonte. Als een voorbeeld: deze hobby kost €6,- per pakje wat snel oploopt naar €1.000,- per jaar. Dit had toch zo ontzettende leuke vakantie kunnen zijn maar die is nu in rook opgegaan. Om dit een beeld te geven heb ik hieronder een paar voorbeelden gegeven hoe dat eruit kan gaan zien.

Stoppen met roken door de boodschap over hoeveel het kost

Wat werkt er nog meer?

Naast het geld dat verrookt wordt kan ook de spot worden gedreven met gewoontes van het roken. Bijvoorbeeld hoe rokers zichzelf in de pauze met andere opsluiten in een klein hokje. Dit zijn die chemische ruimtes die in het leven zijn geroepen om rokers te verzamelen zodat anderen er geen last van hebben. Ik kan hier deels om lachen, want dit zijn volwassen mensen die zich vrijwillig opsluiten om even vergast te worden. Wanneer ze klaar zijn ontstaat het volgende probleem. Het vacuüm wordt van de deur gehaald en ze komen naar buiten om vervolgens naast jou te gaan zitten. Dat waren twaalf rokers in een hokje van twee vierkante meter, wat zorgt voor een goede verankering van die penetrante geur. Dus vieze rookworst, Unox belde net over een productiefout en willen even met dat kadaver naast je spreken. Want die bedorven lucht kan niet goed zijn. Misschien kunnen ze nog wat voor je betekenen. Hieronder heb ik ook een paar voorbeelden gemaakt hoe dat eruit kan zien.

Stoppen met roken door de boodschap over wat de rare gewoonte

Stoppen met roken door de boodschap over de rare gewoonte

 

Voor de startende tieners

We willen allemaal dat onze kinderen niet gaan roken. Want het is nu wel bekend dat roken een slecht idee is om te doen. Daarom heb ik ook een voorbeeldje gemaakt hoe hun zijn aan te spreken.

Stoppen met roken door de boodschap over wat het met je ouders doet

Wat moeten we hieraan doen

Als eerst moeten we stoppen met het bestempelen van het roken als: hoe slecht het is voor jouw gezondheid en de gemeenschap. Want zoals eerder aangegeven is dat al bekend en heeft dit zeker geholpen maar voor de “die hard” rokers is dit geen oplossing. Daarom moeten we beginnen met het bagatelliseren van het roken. Wij moeten in onze samenleving het culturele idee van hoe stoer of hoe lekker het is om te roken samen afbreken. Zodat mensen worden uitgelachen als ze gaan roken. Want de campagne: ”Roken kan echt niet meer” heeft hierin voor mijn gevoel weinig succes gehad. Daarom adviseer ik aan anti-roken Nederland een nieuwe campagne op te starten waar de nadruk ligt op de satire in plaats van de dode baby’s.